100 років тому Київ збагатився чудовою громадською спорудою, зайнятою сьогодні Національним художнім музеєм України (вул. Грушевського, 6), без якого важко уявити повнокровне духовне життя нашого міста. Вочевидь, про це ж саме проймався думками й професор місцевого університету імені святого Володимира (нині Національний університет імені Т.Г.Шевченка) Вольтер, коли ще далекого 1870 року висловлювався про необхідність заснування у Києві особливого історичного, археологічного і етнографічного музею на правах приватної власності, але під постійною опікою місцевих властей.
Проте перша реальна можливість для заснування музею з’явилася лише в середині 1880-х років, коли для його розміщення було передбачено частину приміщень величного чотириповерхового Кирило-Мефодіївського дому, який планували спорудити за проектом академіка архітектури В.І.Сичугова та військового інженера В.П.Катеринича на Царській (нині Європейська) площі. Але погодитися з існуванням у провінційному Києві такого культурно-просвітницького закладу, задуманого в пам’ять 1000-річчя від дня смерті слов’янського першовчителя Мефодія, «північна Пальміра», звичайно ж, не могла і тому дозволу на його спорудження не дала.
Чергову і теж невдалу спробу заснувати у Києві художньо-промисловий музей із використанням для розміщення його експонатів приміщень самої міської Думи здійснив 1888 року, під час святкування 900-літнього ювілею запровадження християнства на Русі, її гласний Т.В.Кибальчич. Назва музею повністю відповідала його призначенню, адже в ньому мали зосереджуватися найцінніші історичні, археологічні, а також художні вироби різних промислів, що слугували б зразками і посібниками для виробничої діяльності ремісників, яких у Південно-Західному краї та в самому Києві налічувалося тоді чимало. Свою пропозицію невгамовний Т.В.Кибальчич повторив у міській Думі на початку 1892 року і цього разу її таки почули й активно підтримали небайдужі мешканці міста, котрі започаткували широкий дійовий рух за створення такого музею і формування його майбутньої експозиції.
Упродовж лише одного 1892 року до міської управи надійшло 1015 подарованих киянами предметів старовини та витворів мистецтва, що їх управці байдуже складували в одному своєму майже не пристосованому для зберігання приміщенні. Не сприяла зусиллям ентузіастів і позиція київського губернатора Л.П.Томари, який стверджував, що «по сведениям, собраным в губернии, в учреждении подобного рода нужды не представляется».
Помітні зрушення у справі заснування нового музею розпочалися 1894 року, коли нею став опікуватися сам начальник Південно-Західного краю, генерал-ад’ютант граф О.П.Ігнатьєв.
На розгляд створеної під його головуванням особливої комісії надійшло кілька пропозицій щодо розміщення музею, а саме на Володимирській горі поблизу Михайлівського монастиря, в Золотоворітському сквері, в садибі Першої гімназії, що на розі вулиць Фундуклеївської (нині Богдана Хмельницького) та Володимирської, у сквері перед міським театром на вулиці Володимирській, у парку поблизу Маріїнського палацу, в Університетському (Миколаївському) сквері на розі вулиць Караваєвської (нині Льва Толстого) та Терещенківської, в Царському саду поряд із будинком Купецького зібрання (нині філармонія) та в деяких інших місцях.
Після ретельного обговорення кожної із них комісія погодилася з пропозицією міської думи щодо безплатного надання у її розпорядження трикутної форми скверу на Олександрівській (нині Михайла Грушевського) вулиці, якраз навпроти розважального закладу «Шато-де-Флер» (нині на цьому місці стадіон «Динамо» імені Валерія Лобановського).
Цікаво, що раніше на цьому місці в різний час планували спорудження цирку Нікітіна, жіночої міністерської гімназії, театру місцевого драматичного товариства тощо.
Уже маючи у своєму розпорядженні певну суму грошей, особлива комісія в квітні 1896 року оголосила всеросійський конкурс на кращий проект музейної споруди з дотриманням умови, щоб її загальна вартість не перевищувала 300 тисяч карбованців, а вартість першого етапу будівництва не виходила за межі 100 тисяч карбованців. Перевагу віддали архітектурним пропозиціям двох москвичів О.Н.Померанцева та П.С.Бойцова. Проект Бойцова комітет визнав кращим і прийняв його до виконання. Проте пізніше з метою пристосування до особливостей ґрунтів визначеної для будівництва місцевості його дещо переробив спочатку місцевий академік архітектури В.М.Ніколаєв, а завершив теж місцевий архітектор В.В.Городецький. За рахунок додатково запроектованого 6-колонного портика споруда стала ще монументальнішою.
Закладення споруди відбулося 21 вересня 1897 року, а 30 грудня 1904 року її вже й освятили. Таким чином у спорудженому відомим київським підрядником Л.Б.Гінзбургом будинку був відкритий «Художньо-промисловий і науковий музей імені імператора Миколи Олександровича».
Свою роботу музей розпочав у складі археологічного, історичного, нумізматичного, етнографічного, художнього та художньо-промислового відділів, до яких 1912 року долучився ще й спеціальний відділ «Старий Київ». Їхні експонати, з-поміж яких булави Виговського і Хмельницького, бандура Мазепи, пищаль Сагайдачного тощо, пожертвувані в різний час такими відомими тоді установами та особами як, наприклад, Імператорською академією художеств, головою Імператорської археологічної комісії графом О.О.Бобринським, нащадками історика О.М.Лазаревського, професором місцевого університету Красновим, археологами В.Б.Антоновичем, В.Є.Гезе і В.В.Хвойкою, художником В.М.Васнєцовим, колекціонером В.В.Тарновським, київським митрополитом Флавіаном, нумізматом С.В.Бодилевським, лікарем Галіним, домовласником Гіричем та іншими. У цьому ряду особливе місце посідає київська родина Терещенків, а надто Микола Артемович, який замовив для музею 34 портрети українських гетьманів і полковників та закупив колекції предметів старовини у В.В.Хвойки, знайдених останнім під час розкопок у Києві та Трипіллі. Отож, не випадково створеному в музеї ще 1901 року відділу старожитностей кам’яного віку було присвоєно ім’я саме цього благодійника.
За радянської влади музей називався по-різному, а нинішня його назва із 1997 року. Збірка полотен українського образотворчого мистецтва цього музею нині – одна з найбільших у світі, що є заслугою і нинішнього колективу музею, який очолює його генеральний директор А.Мельник. До речі, він повідомив, що нині в музеї капітальний ремонт, тож невдовзі цей знаний заклад культури зустріне відвідувачів ще ошатнішим і привабливішим.