Майбутнє – за «Артхаусом»

Виповнився рік компанії «Артхаус-трафік», яка займається прокатом в Україні загалом та Києві зокрема фільмів високої художньої якості. За цей час з’явилася мода на артхаусне кіно: його демонструють в тридцяти містах України, більш ніж у п’ятдесяти кінотеатрах.

Найпомітніші події, організовані «Артхаус-трафік» у році, що минає, – фестивалі японського, азійського, скандинавського кіно, фестиваль кінокласика Сержа Гінсбура, прокат актуальних стрічок «Басейн» (Франсуа Озон), «Повернення» (Андрій Звягінцев), «Боулінг для Колумбіни» (Майкл Мур), «Місто Бога» (Фернанду Мейрелліш) тощо.

Концепція проекту – показувати свіже, маловідоме, екзотичне кіно виключно на 35 міліметровій стрічці. Схема ж «Трафіку» проста: фільм стартує в Києві, демонструється в одному кінотеатрі, потім  в іншому, а згодом переїжджає до іншого міста. «Ми прагнемо, аби поступово трафік артхаусу в Україні став насиченим та безперервним», – казав рік тому директор компанії Денис Іванов. І це цілком вдалося: за рік, що минув, демонстрація якісних фільмів, які є «вершками» та основою розвитку світового кінопроцесу, стала звичним явищем в українському прокаті. Ініціативу «Артхаус-трафік» підхопили й інші українські дистриб’ютори: почали з’являтися окремі програми арт-кіно в репертуарах кінотеатрів, цілі «артхаусні» зали та навіть «артхаусні» кінотеатри (в Одесі). Варто зазначити, що це звична практика для Європи, США та навіть Росії.

«Стан українських кінотеатрів можна оцінити як турбулентний, – жартує пан Іванов, – загалом, за останній рік кількість сучасних зал збільшилася в півтора раза, і з часом цей процес активізується». Крім кінотеатрів, важлива й наявність глядача. «Він був уже до того, як з’явилися відповідні фільми в кінотеатрах, – зазначає Дмитро Іванов. – Цей глядач шукав і шукає високе кіно на різноманітних носіях (це стосується тих стрічок, які українських екранів так і не досягли). Ці люди й склали кістяк нашої аудиторії, але судячи з того, що кількість глядачів поступово зростає, з’являються неофіти артхаусу».

Нині відома лише частина планів «Артхаус-трафік» на наступний рік, але їх масштаб вражає: фестиваль аніме (лютий), фестиваль нового шведського кіно, а також фотовиставка «До того, як Інгмар став Бергманом» (за підтримки посольства Швеції), ретроспектива фільмів фінського режисера Акі Каурісмякі, другий фестиваль «Азія-кіно» (планується, що він буде щорічним). Серед найближчих кінопрем’єр – «Порожній будинок» режисера Кім Кі Дука (20 січня), «Олдбой» (Чак Вук Парк, 3 лютого), «5х2» (Франсуа Озон, 10 лютого), «2046» (Вонг Карвай, середина лютого).

Ще один грандіозний проект – новий індійський фільм «Девдас». Його планують випустити на екрани в травні й продублювати українською мовою. Такий експеримент – уперше в історії українського кінопрокату, адже, як відомо, усі закордонні стрічки в наших кінотеатрах ідуть російською мовою.