Ціна чесних новин – 2 гривні 30 копійок на рік

Які зміни відбулися в медіа-просторі протягом, будемо сподіватися, останнього туру виборів і що ми можемо побачити найближчим часом на наших телеекранах, повідомили керівники вітчизняних моніторингових організацій.

Найбільше уваги, згідно з результатами Академії української преси (АУП), телеканали у грудні приділяли Вікторові Ющенку, але підтримка частіше висловлювалася на користь його опонента. Синхрон (пряма мова) лідера «Нашої України» був більшим, ніж у Януковича, тільки на «СТБ» і «Тонісі». На «УТ-1» відставний прем’єр говорив у два з половиною рази довше за свого конкурента. В рейтингу уваги до політичних подій впевнено лідирували «помаранчеві» акції, на другому місці, стверджує АУП, виборча кампанія Януковича, трохи менше висвітлювалися теми переголосування 26 грудня і загроза економічної кризи. На останньому місці – діяльність місцевих органів влади і реакція громадськості на події.

Президент асоціації «Спільний простір» Юрій Нестеряк зазначив, що відстежувати новини цього місяця було не просто, оскільки вони з’являлись у незбагненний час і несподівано переривалися трансляціями з Майдану. Крім того, в телесвіті відбуваються кардинальні зміни. Навіть канали, які вважаються есдеківськими, часом роблять зразкові випуски. А наступного дня все повертається на дореволюційні рейки. Голова комітету «Рівність можливостей» Олександр Чекмишев спростував думку про те, що ЗМІ розвернулися на 180 градусів у своїх політичних симпатіях і стали помаранчевими: «Раніше вся гра велася в одні ворота. Тепер Януковича в медіапросторі суттєво поменшало і перестав використовуватися метод недопущення іншої сторони до ефіру». Експерти зазначають, що новини стали об’єктивнішими, однак часом іще проскакують темники: на кількох каналах антиопозиційні новини подаються фактично однаковими словами і в однаковій послідовності. Крім того, журналісти, зокрема і «5 каналу», дозволяють собі опосередковані негативні судження на адресу кандидатів та їхнього оточення. На це не хибить, за даними моніторингу, тільки програма «24 години» на «Тонісі».

Експерти впевнені: навіть якщо найближчим часом вислів «Я не погоджуюся з вашою думкою, але готовий віддати життя, щоб ви могли її висловити» не стане першою професійною заповіддю журналістів, – до попереднього свавілля в інформаційному просторі Україна вже ніколи не повернеться. Хоча б тому, що менеджери побачили: якщо мас-медіа скочується до обслуговування однієї сторони, його перестають купувати. Олександр Чекмишев вважає, що незабаром у журналістському середовищі має відбутися «перепис»: «Держава не має права переслідувати навіть тих, хто активно працював на когось. Журналісти самі з’ясують, хто був під тиском, а хто був причетний до формування темників чи старався так, що навіть випереджав їх. Це те середовище, де найбільш юридично захищена людина не зможе працювати, якщо творці новин викреслять її зі своєї тусовки».

Те, наскільки зросла увага українців до ЗМІ протягом останіх місяців, відродило дискусію про необхідність справжнього громадського мовлення. На каналі об’єктивної інформації не повинно бути реклами, а контроль має здійснюватися тільки незалежною громадською радою. А найголовніше – за громадське телебачення платять лише глядачі. За попередніми підрахунками, право мати власну думку коштує близько 2 гривень 30 копійок на рік.