Як житимемо після 1 вересня 2005 року?

Минулого тижня позачергова сесія Верховної Ради України ухвалила рішення про внесення змін до Конституції України. Закон 4180 стане реальністю 1 вересня 2005 року, якщо до того часу Верховна Рада ухвалить зміни до Конституції щодо місцевого самоврядування. У разі неухвалення цих змін до 1 січня 2006 року закон все одно набере чинності – з настанням 2006-го. Його сенс – у перетворенні України з президентської на парламентсько-президентську державу. Ось найсуттєвіші новації.

Згідно зі змінами, Кабінет Міністрів є вищим органом у системі органів виконавчої влади. Уряд відповідальний перед Президентом і Верховною Радою, підконтрольний і підзвітний парламенту в межах, передбачених Конституцією.

 Уряд призначає Верховна Рада. Кандидатуру Прем’єр-міністра вносить на затвердження Президент, але це має бути пропозиція коаліції парламентських фракцій, яка становить більшість у парламенті.

 Міністрів оборони та закордонних справ призначає теж Верховна Рада, але за поданням Президента; інших членів Кабміну парламент призначає за поданням Прем’єр-міністра. Кабінет Міністрів складає повноваження перед новообраною Верховною Радою.

Згідно із законом, ВР працюватиме на рік більше, тобто 5 років. Депутати не матимуть права суміщати свій депутатський мандат із роботою в уряді. Розширюється перелік підстав, згідно з якими депутатів можуть позбавити мандата. Зокрема, якщо депутати, обрані до парламенту від політичної партії, не входять до складу фракції тієї партії чи блоку.

Вибори до парламенту відбуватимуться на пропорційній основі. За результатами виборів і на основі узгодження політичних позицій формується коаліція депутатських фракцій, до складу якої входить більшість народних депутатів від конституційного складу парламенту. Коаліція в парламенті формується протягом одного місяця від дня відкриття першого засідання парламенту. Засади формування організації та припинення діяльності коаліції встановлюють Конституція та Регламент ВР.

До повноважень Верховної Ради депутати додали кілька пунктів. Зокрема, крім призначення уряду, депутати призначатимуть голову Антимонопольного комітету України, голову Держкомітету з телебачення та радіомовлення, голову Фонду державного майна, звільнятимуть їх з посад; призначатимуть на посаду та звільнятимуть за поданням Президента голову Служби безпеки України. Також депутати мають право призначати та звільняти за поданням Президента голову Національного банку, а також половину складу Ради Національного банку України; призначати та звільняти половину складу Нацради України з питань телебачення і радіомовлення та третину – Конституційного суду; затверджувати й звільняти членів ЦВК за поданням Президента; давати згоду на призначення на посаду та звільнення з посади Президентом Генерального прокурора України.

Згідно зі змінами, Президент матиме право достроково припинити повноваження Верховної Ради, якщо протягом одного місяця в парламенті не буде сформовано коаліцію депутатських фракцій; протягом 60 днів після відставки уряду не буде сформовано персональний склад Кабміну; протягом 30 днів однієї чергової сесії пленарні засідання не можуть розпочатись. Розпустити Верховну Раду не можна в останні шість місяців терміну її повноважень.

Право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові, народним депутатам України та Кабінетові Міністрів України.

Зміни до Конституції передбачають, що в разі дострокового припинення повноважень Президента виконання його обов’язків покладається на Голову Верховної Ради.

Депутати залишили за Президентом право призначати голів обласних державних адміністрацій. Також Президент матиме право зупиняти дію актів уряду з мотивів невідповідності Конституції з одночасним зверненням до Конституційного суду. Зміни передбачають, що акти Президента, видані в межах повноважень цієї Конституції, скріплюються підписами Прем’єр-міністра України і міністра, відповідального за акт та його виконання.

Зміни до Конституції дозволили Генеральній прокуратурі здійснювати нагляд за дотриманням прав і свобод людини й громадянина.

Прикінцеві положення  закону 4180 передбачають, що уряд, призначений після президентських виборів 2004 року, працюватиме до парламентських виборів-2006, але водночас парламенту дозволяється в разі потреби висловити недовіру цьому урядові.

Щодо змін системи місцевого самоврядування, то дуже суттєво може змінитися роль місцевих державних адміністрацій. Зокрема адміністрації на районному та селищному рівні взагалі планується ліквідувати. Загалом, проект набуде чинності після обрання місцевих рад 5-го скликання 2006 року. Згідно з Конституцією України, цей законопроект після висновку Конституційного суду має бути ще схвалений 300 голосами не раніше ніж на наступній сесії парламенту. До часу остаточного схвалення відповідного законопроекту парламент має ухвалити ще низку законів, передбачених змінами до Конституції.