У гармонії з природою

Про тварин – не лише на уроках зоології

Саме гострий дефіцит спілкування з природою, що особливо відчутний у мегаполісі, нині призводить до того, що більшість дітей прагне мати вдома собаку,  кішку чи когось з екзотичніших тварин. При цьому малеча не завжди розуміє, що ті, кого вона обрала собі в друзі (а здебільшого як забавку), потребують турботи і догляду. Аби підростаюче покоління змогло усвідомити відповідальність за своїх домашніх улюбленців, гуманно ставилося до них, фахівці розробили інформаційно-просвітницький проект «Правила утримання тварин» для дітей молодшого та середнього шкільного віку.

Проблема незнання

Через незнання діти часто не усвідомлюють, що тварини – це не іграшки, а живі істоти, котрі, як і люди, потребують певного догляду та взаєморозуміння. Тож пілотний проект спрямований на розв’язання цієї проблеми шляхом його реалізації в освітніх закладах. Першу спробу передачі таких знань в Україні було зроблено 1997 року. Деякі ж із високорозвинутих країн вже кілька століть займаються цими питаннями, підґрунтям для яких стали давно прийняті закони. Досвід цих країн активізував наш перший крок назустріч гуманному ставленню до тварин – запровадженню пілотного просвітницького проекту в Києві.

Нині правила утримання тварин у Києві контролює КП «Центр ідентифікації тварин», який став одним із розробників нової програми. Директор цього закладу Світлана Березіна зауважила: «Одне із основних завдань Центру – збереження гармонії у стосунках між людиною і твариною, яка має господаря. Ми робимо все, аби не допустити, щоб домашня тварина стала бездомною і бродячою. Але основне у вирішенні цього питання – людська свідомість».

Зошит і посібник

Залучили до проекту і педагогів, які виклали інформацію доступною і дітям, і вчителям мовою. Проект складається з двох частин: для дошкільнят і учнів початкових класів та для дітей середнього шкільного віку. Пані Березіна зазначила, що фінансування всіх робіт здійснено за рахунок платежів за утримання домашніх тварин у Києві. Пілотний проект являє собою робочий зошит та методичний посібник, а додатковий матеріал у ньому – «Правила з утримання тварин» та інша корисна інформація. Тепер черга за педагогами, які мають виявити особливу активність щодо запровадження цього проекту. Для них, у кожному районі столиці проведуть спеціальні тренінги.

Нові підходи

Впроваджується проект на замовлення управління ветеринарного забезпечення КМДА. Новий підхід викладено у «Програмі просвітницьких заходів для середніх та дошкільних навчальних закладів Києва щодо утримання та поводження з домашніми та іншими тваринами в місті на 2004-2005 навчальний рік». Передбачено проведення змагань з участю домашніх улюбленців, міжшкільні виставки, екскурсії, «круглі столи», «уроки доброти», семінари, залучення до пропаганди гуманного поводження з тваринами фахівців Київського зоопарку, Національного еколого-натуралістичного центру, Київського палацу дітей та юнацтва, громадських організацій «Жива планета» та «Молодіжний екологічний центр».

Начальник відділу моніторингу Київського зоопарку Любов Короткіна зауважила, що для розвитку програми в них створено всі умови: «Віднедавна кожен може у зоопарку не лише подивитися на тварин, а й доторкнутися до них та погодувати їх». Тож майбутнє – за гуманністю та гармонією з природою.