Лиш сіллю єдиною…

Випав сніг, ударив мороз і нагадала про себе щорічна проблема зими – ожеледиця. Методи боротьби з нею залишилися старими: посипання тротуарів сіллю та піском. Як і раніше, перший використовують значно частіше, попри те, що сіль шкодить деревам, роз’їдає взуття і просто перетворює снігову масу на болото, яке потім стікає в наші каналізації та ріки. Невже й досі не знайшлося цивілізованіших замінників цій стародавній методиці – екологічно безпечних й ефективніших?

«Переконаний, що наші комунальні служби ще не скоро відмовляться від солі, – каже провідний спеціаліст відділу зелених насаджень і біоресурсів управління охорони довкілля Максим Фрімет. – Піском посипають рідше, бо це значно дорожче. Звісно, сіль шкодить зеленим насадженням, що стоять обабіч доріг, проте їм так само шкодить і тротуарна плитка, якою обгороджено корені. Адже, коли навколо дерева насипають новий ґрунт, то часто засипають прикореневу шийку дерева, яка має «дихати». Це також одна з причин масового пожовтіння каштанів у центрі Києва. А от у ботанічному саду імені Фоміна, приміром, каштани не жовтіють передчасно, бо там їхнє коріння має більше простору». До речі, сіллю посипають київські дороги вже багато років, а каштани почали жовтіти лиш останнім часом. Мабуть, причину цього явища вченим доведеться шукати деінде.

Тим часом за кордоном з ожеледицею воюють більш різноманітно. Приміром, у Таллінні заборонено посипати тротуари сіллю і піском, а також попелом і хлоридами. Натомість послуговуються щебенем. На дорогах правила не такі суворі – посипають і сіллю, і піском, і гранітним дрібняком. На особливо небезпечних відрізках дороги використовують усе відразу.

А от у Москві кілька інститутів апробовують нові препарати проти ожеледиці на основі хлористого кальцію, до складу яких входять також мінеральні добрива, що роблять засіб екологічно безпечним. Хлористий кальцій розтоплює сніг у кілька разів швидше, ніж сіль. Проте є й недоліки – знижується  коефіцієнт зчеплення шин з дорогою. Тобто машини більше пробуксовують. До того ж новий засіб притягує вологу. Якщо після солі дороги залишалися сухими, то з новими засобами на дорогах утворюється слизька плівка з машинним маслом і брудом. До того ж у московських пішоходів колір взуття під дією хлору побілішав.

Новий засіб навряд чи приживеться в Росії, оскільки попередньо слід розчищати дороги, а потім ще й мити їх спеціальним шампунем. Тому наші сусіди, либонь знову таки перейдуть на сіль. Для українських доріг такі ноу-хау, очевидно, ще теж зарано вводити.