Гнів знищують співчуттям

Відірвавшись від побудови мандали – витонченого твору мистецтва з подрібненого різнокольорового мармуру, тибетський монах Лапсанґ відповідає на запитання спостерігачів.

– Побудова мандали – стародавній ритуал, який вдалося зберегти в незмінному вигляді. Найголовніше в цьому – процес знищення мандали, над якою ми працюємо довго й ретельно. Знищення мандали надає нам унікальну можливість замислитися над буттям, не звертати уваги на зовнішні форми, а прагнути до справжнього знання. І доки житимуть люди, тибетські монахи  допомагатимуть їм  у пошуках знання та сили.– Які риси важливі для монахів, котрі будують мандалу?

– Гарний зір, художній смак та посидючість.

– Київ, можливо, приносить вам якесь особливе натхнення?

– Нам дуже подобається ваше місто – шкода, що майже нема часу на прогулянки. От хіба що зранку побували на Майдані Незалежності. Порівняно з 2001 роком, коли ми вперше відвідали Київ, помітні значні зміни, які приємно вражають. Я багато мандрую, й тому важко обрати якесь одне улюблене місто. Мені подарували чудову книгу про Київ англійською мовою.

Читатиму із задоволенням.

– Що символізує бордовий колір вашого одягу?

– У тибетській духовній традиції цей колір є символом сили, яка потрібна, щоб перемогти недоліки та «внутрішніх ворогів».

– Серед недоліків та «внутрішніх ворогів» які найстрашніші, найнебезпечніші?

– Три основні види недоліків – прихильність, ненависть, необізнаність. У буддизмі ж найстрашнішим ворогом вважається гнів – він гірший за тисячу зовнішніх ворогів. Зовнішній ворог може вбити вас один раз, а внутрішній переслідує все життя, поступово знищуючи вашу духовність.

– Ваші співи допомагають у боротьбі з гнівом, але не щодня є можливість їх слухати. Тож що можете порадити: як знищити ворога всередині себе?

– Щоб перемогти негативну ваду, варто розвинути в собі протилежну. Для того, аби знищити гнів, треба розвинути в собі співчуття.

– Ви надаєте значення снам?

– У нашій культурі сни – приклад нереального, того, на що не можна сподіватися. Сам я не запам’ятовую сни, тому що не приділяю їм уваги. Хоча, деякі люди здатні бачити в снах майбутнє чи щось справді важливе. Доленосним став сон тибетського лами Джецуна Шераба Сенге, який уночі 1433 року побачив, наче вищі сили надали йому дивного голосу, якого ніколи раніше не чула земля: низькі гортанні звуки, схожі на гарчання тигра, в поєднанні з ніжними звуками, що нагадували мелодійний спів юної дівчини. Тоді ж цей лама й заснував наш монастир Г’юдмед, аби навчити монахів секрету співу, яким володів лише він.
– Розкажіть про розклад, якого мають дотримуватися монахи у вашому монастирі.

– Ті монахи, у яких триває 15-річний курс навчання, основну частину дня, після ранкових молитов та медитацій, присвячують самоосвіті. Предмети ж для вивчення – історія, тибетська мова, філософія. Ніде, крім тибетських монастирів, немає занять з такого унікального предмета, як філософський диспут. Іноді лише він займає  близько  шести годин на день.

– Яка мить дня є кульмінаційною?

– Ранок, коли людина щойно прокинулася. Перші п’ятнадцять хвилин мають велике значення, адже за цей час варто перевірити чистоту помислів, визначити мотивацію своїх дій. Важливо настроїти себе на правильне, позитивне сприйняття нового дня. Важливий і вечір, час перед сном – варто згадати, що вивчили за день, про що подумали. Якщо протягом дня через тебе в зовнішньому чи у твоєму внутрішньому світі сталося щось неприємне, дуже важливо покаятися й дати собі обіцянку більше так не чинити.