Шляхом економічного зростання

Поглиблення структурних реформ, які забезпечили   органічне поєднання політики прискореного зростання з активною соціальною політикою, стало запорукою високих темпів економічного зростання та стовідсоткового виконання  Закону України «Про Державний бюджет України на 2003 рік».

Основні завдання

Основним завданням бюджету 2003 року було реальне планування обсягів доходів бюджету; проведення виваженої політики щодо виконання всіх поточних виплат; погашення заборгованості минулих років; забезпечення реального підґрунтя щодо податкової реформи шляхом прийняття змін до оподаткування. Бюджетна політика була спрямована на виконання програми діяльності уряду «Відкритість, дієвість, результативність».

Макроекономічне зростання як складова виконання бюджету

Завдяки вжитим урядом заходам, одним із основних чинників впливу на позитивну бюджетну ситуацію минулого року було зростання ВВП (9,4 відсотка – 2003 рік проти 5,2 відсотка – 2002 рік).

Позитивним є зростання темпів росту обсягів промислового виробництва, які за роки стабілізації економіки досягли 2003 року найбільшого значення – 115,8 відсотка,  2002 року зазначений показник становив 107 відсотків.

У межах запланованого показника відбувалося зростання споживчих цін – індекс споживчих цін за 2003 рік становив 105,2 відсотка.

Прибуток, який одержали підприємства 2003 року, збільшився на 1,1 млрд. грн. порівняно з попереднім роком і становив 37,3 млрд. гривень.
Внутрішня економічна ситуація сприятливо вплинула на прямі іноземні інвестиції, що 2003 року досягли 6 657,6 млн. дол. США проти 5 339 млн. дол. США 2002-го.

Завдяки проведенню урядом послідовної політики, яка була спрямована на поліпшення добробуту населення, двічі підвищено розмір мінімальної заробітної плати, унаслідок чого реальна заробітна плата 2003 року зросла на 15,2 відсотка порівняно з попереднім роком. Середньомісячна зарплата зросла 2003 року до 462,3 гривні проти 376,4 гривні 2002 року.

Повне виконання дохідної частини бюджету всіх рівнів

Уперше за роки незалежності виконано дохідну частину загального фонду Державного бюджету України, саме ту, що спрямовується на фінансування соціальних та інших видатків. Рівень виконання – 100,1 відсотка, перевиконання – 21,3 млн. грн., порівняно з минулим роком доходи збільшилися  на 7 563,9 млн. грн.

Загальний обсяг державного бюджету також виконано, що свідчить про достатність фінансових ресурсів минулого року на виконання основних функцій держави. Рівень виконання – 103,4 відсотка, перевиконання – 1804,3 млн. грн., порівняно з минулим роком доходи збільшилися на 21,1 відсотка.

Позитивною є ситуація і по виконанню місцевих бюджетів, які понад плану додатково отримали 4 665,9 млн. гривень.
Таким чином, виконання зведених  показників бюджету держави забезпечено на 108,8 відсотка. Порівняно з минулим роком доходи збільшилися на 13 331,5 млн. грн., а до минулого року приріст становить 21,5 відсотка.

Планові показники із надходжень до загального фонду державного бюджету виконані й Державною податковою, й Державною митною службами. Податкові органи забезпечили 17,2 відсотка приросту надходжень до попереднього року, а митні – 40,2 відсотка.

Таким чином, минулого року вдалося вперше накопичити потрібний обсяг дохідної частини для подальшого спрямування коштів на розв’язання соціально-економічних проблем держави.

Виважена політика уряду України із управління державним боргом та фінансуванням державного бюджету

Запланований рівень дефіциту загального фонду державного бюджету минулого року було витримано (план – 1 510 млн. грн., факт – 1 537 млн. гривень).

Виважена політика уряду України із управління державним боргом сприяла ефективному залученню коштів, з одного боку – у потрібних обсягах, з другого – на найвигідніших умовах, яких раніше  не було досягнуто. При цьому було забезпечено зниження питомої ваги державного боргу у ВВП до рівня 29,5 відсотка.

Було вжито заходів щодо продовження термінів запозичень та зменшення їх вартості. Протягом 2003 року Мінфін   провів роботу щодо розміщення єврооблігацій  на суму 1 млрд. дол. США з терміном обігу 10 років та з дохідністю 7,65 відсотків річних.
Завдяки виваженій політиці уряду вдалося отримати економію коштів із погашення та обслуговування внутрішнього боргу в сумі 539 млн. гривень, зовнішнього боргу – 881 млн. гривень. Тобто загальна економія становить 1 420 млн. гривень.

Стовідсоткове виділення асигнувань на всі бюджетні програми у межах потреби

Вдалося вперше 100-відсотково профінансувати видатки загального фонду державного бюджету та створити умови для невиникнення кредиторської заборгованості.

У повному обсязі було профінансовано в першу чергу видатки на оплату праці працівникам бюджетної сфери з нарахуваннями та інші соціальні видатки.

Зокрема, видатки на освіту становили 15 млрд. грн., що на 2,7 млрд. грн. більше попереднього року, на соціальний захист і соціальне забезпечення – 13 млрд. грн.

(+ 309 млн. грн.), на охорону здоров’я  – 9,7 млрд. грн. (+ 2,2 млрд. гривень).

Значно підвищена і інвестиційна складова бюджету. Так, тільки капітальні видатки зведеного бюджету як однієї із складових інвестиційних вкладень збільшено із 3,3 млрд. грн. 2001 року до 7 млрд. грн. 2003-го.

У валовому внутрішньому продукті ці видатки досягли 4,4 відсотка проти 3,1 відсотка попереднього року.

Основні результати від використання фінансових ресурсів

За рахунок використання бюджетних коштів отримано істотні результати в економічній діяльності головних розпорядників коштів.

ОСВІТА. Повністю профінансовано підвищення розміру стипендій студентам ВНЗ (підвищення 10 відсотків, а для студентів-інвалідів, дітей-сиріт із малозабезпечених сімей – 20 відсотків).

На виконання програми інформатизації загальноосвітніх навчальних закладів, комп’ютеризації сільських шкіл поставлено 1835 навчальних комп’ютерів, тоді як попереднього року ця програма практично не фінансувалася.

Видання і придбання підручників минулого року було профінансовано повністю і до початку нового навчального року.
У цілому із загального фонду державного бюджету на освіту виділено 11,8 млрд. грн., або більше попереднього року  на 27 відсотків.

КУЛЬТУРА. Уперше за останні роки національні кіностудії випустили понад 20 фільмів. Надано підтримку 30 художнім колективам, концертним і цирковим організаціям. Надано державну підтримку 4 національним театрам.

ОХОРОНА ЗДОРОВ’Я. Забезпечено функціонування 52 загальних, спеціалізованих та стоматологічних амбулаторно-поліклінічних закладів, 31 тис. ліжок для надання медичної допомоги у 82 лікарнях загального профілю, 28 спеціалізованих лікарняних закладах та у 39 клініках науково-дослідних інститутів Міністерства охорони здоров’я та Академії медичних наук.
У повному обсязі забезпечено придбання протитуберкульозних препаратів. Виділені кошти дали змогу протягом року забезпечувати потреби хворих на цукровий діабет у препаратах інсуліну.

У цілому із загального фонду державного бюджету на охорону здоров’я  виділено 8,5 млрд. грн., або більше попереднього року на 31 відсоток.

ОБОРОНА. З метою соціального забезпечення військовослужбовців підвищено розмір соціального забезпечення офіцерів Збройних Сил у 1,5 раза або на 389 гривень.

Удвічі збільшився рівень видатків на закупівлю озброєння та військової техніки Міністерством оборони та прикладні дослідження у сфері військової оборони держави.

СУДОВА ВЛАДА. Поліпшено забезпеченість здійснення правосуддя судами загальної юрисдикції України, зокрема введено 6908 одиниць додаткової чисельності працівників судів.

МІЖНАРОДНА ДІЯЛЬНІСТЬ. Виділені асигнування дали змогу Міністерству закордонних справ на належному рівні забезпечити функціонування діючих 107 закордонних дипломатичних установ України.

Окрім того, було започатковано діяльність 7 нових закордонних установ: посольств України в Ефіопії, Ірландії, Кенії, Перу, генеральних консульств в Салоніках (Греція), Любліні (Польща), Ніредьгазі (Угорщина).

Основні досягнення бюджетної політики минулого року

*Найбільше реальне зростання ВВП було досягнуто 2003 року та  становило 9,4 відсотка.

*Уперше доходи загального фонду державного бюджету були виконані на рівні 100 відсотків.

*Надходження від приватизації державного майна становили 101 відсоток річного плану.

*Уперше видатки загального фонду державного бюджету були виконані на рівні 100 відсотків.

*Фінансування видатків державного бюджету здійснювалось в автоматичному режимі.

*Удосконалення програмно-цільового методу планування видатків державного бюджету шляхом запровадження паспортів бюджетних програм.

*Досягнуто найменшого рівня державного боргу, що дорівнює 29,5 відсотка ВВП.

*Повне переведення на казначейське обслуговування місцевих бюджетів.

*Реальне зростання заробітної плати становило 15,2 відсотка.

*Завдяки виваженій бюджетній політиці було ліквідовано заборгованість із заробітної плати та знижено заборгованість із інших соціальних виплат, зокрема чорнобильських виплат, при її зростанні в минулих роках.

* Вдалося розблокувати проблему з відшкодування ПДВ платникам, яка остаточне вирішення знайшла в Законі України «Про Державний бюджет на 2004 рік».

*Вдалося повністю зупинити збільшення податкового боргу: за 2003 рік досягнуто зменшення на 41 млн. гривень.

Завдяки цілеспрямованій роботі виконавчої влади, вперше за останні роки було досягнуто взаємного позитивного впливу між макроекономічною ситуацією і державною політикою в сфері бюджетних відносин.

Зроблено хороший старт для бюджету 2004 року: для зменшення податкового навантаження із податку на прибуток підприємств та із податку на доходи фізичних осіб і подальшого зменшення нарахувань на фонд заробітної плати (зараз опрацьовується проект зменшення соціальних нарахувань).