Прокласти тунель? Без проблем!

Мало хто знає, що в Києві – три тисячі кілометрів каналізаційних мереж. Деяким підземним спорудам уже 110 років. Зрозуміло, що третина мережі вже відпрацювала своє. Тож вкрай потрібно або ремонтувати її, або прокладати нові труби.

Спорудженням майже всіх столичних колекторів займається концерн «Київпідземшляхбуд». А що це за будівництво, ми з вами знаємо: скільки незручностей створюють тривалі розриття доріг! Та відтепер ситуація докорінно зміниться.

Журналістам продемонстрували роботу новітнього мікротунельного комплексу для будівництва підземних комунікаційних колекторів. Президент концерну «Київпідземшляхбуд» Дмитро Андрієвський розповів «Вечірньому Києву», що це – німецька техніка вартістю 10 млн. грн., яка дає змогу швидко «пробивати» ґрунт і одночасно укладати труби. Вона повністю автоматизована, процес проходки контролюється за допомогою комп’ютера, мікропроцесорної і лазерної техніки. Людей у зоні робіт, тобто під землею, не буде, а точність проходки просто фантастична: на відстані 250 метрів погрішність не перевищує трьох міліметрів! Швидкість – уп’ятеро вища порівняно з традиційними технологіями, та й робітників потрібно лише семеро.
Генеральний директор концерну Анатолій Гальчук і головний інженер Сергій Чернишов везуть нас на об’єкт, де працює нова техніка. Гендиректор ТОВ «Київпідзембуд» Юрій Задьор бере на себе функції гіда і розповідає про всі технічні деталі. Ми стаємо свідками запуску комплексу на реконструкції Сирецького каналізаційного колектора (якраз через дорогу від будівництва станції метро «Сирецька»). Завдання будівельників – пройти під річкою Нивка, під залізницею до озера за нею. Ґрунтові води для цієї машини – не перешкода, а навпаки, допомога, оскільки для проходки вода подається зверху. Твердосплавні шарошки здатні перетворити на щебінь навіть валуни діаметром до півметра. Підготовчі роботи тривали місяць, а машина пройде цих 75 метрів під землею за 5 днів. Здивувало, що бетонні труби для колектора – теж німецькі, бо наші не підходять. Агресивне середовище каналізаційних вод роз’їдає вітчизняний бетон за 15 років, а закордонний здатний працювати до 100 років. Але Сергій Чернишов сказав, що київські підприємства вже експериментують з виготовленням потрібних труб, і наступний колектор будуватимуть саме з них.

Звичайно, ми поцікавилися, чи здатні наші конструктори зробити подібну техніку, чи не занадто дорого коштує використання закордонного дива? З’ясувалося, що й наші таке можуть зробити, і, напевне, зроблять, бо не годиться нам пасти задніх. А окупиться мікротунельний комплекс за два з половиною роки. І вартість проходки не вища, ніж за традиційною технологією, – 10 тис. грн. за 1 км.