Хто хоче «сісти на трубу»?

Цього тижня вкотре згадали про багатостраждальний нафтопровід «Одеса–Броди». Президент України за бездіяльність у реалізації проекту відверто розкритикував і Європейський Союз, і сусідню Польщу, яка за кілька днів долучиться до євроспільноти.

Як відомо, нині в Україні всі нафтопроводи є державними і керує ними ВАТ «Укртранснафта». Проте, судячи з численних публікацій у пресі, у нашій країні є конкретні люди, готові хоч завтра сісти на «трубу», себто взяти під свій контроль всю нафтотранспортну систему країни. Розпочати ж вирішили із начебто нікому не потрібного нафтопроводу «Одеса–Броди». Ще в лютому цього року лідер фракції «Регіони України» Раїса Богатирьова подала на розгляд Верховної Ради законопроект, яким пропонувалося здати згадуваний нафтопровід у концесію. Така ж законодавча ініціатива надійшла і від віце-прем’єра і одночасно голови парламентського комітету з питань паливно-енергетичного комплексу Андрія Клюєва. Однак парламентаріям чомусь це не припало до душі. Обидва законопроекти було успішно поховано. Причому занепокоєння спостерігається як у лавах опозиції, так і представників більшості. Їх об’єднало відверте небажання давати на відкуп потужній «донецькій» промислово-фінансовій групі доважок до низки приватизованих великих підприємств у галузях металургії, вуглепрому, машинобудування ще й нафтотранспортної держкомпанії «Укртранснафта». Не варто забувати і про приватизаційні апетити «хлопців з Донбасу» щодо «Укртелекому» та «Криворіжсталі».

Невдала спроба передати нафтопровід «Одеса–Броди» у концесію не тільки не засмутила представників східного регіону, а й змусила подвоїти зусилля на цьому напрямку. «Сісти на трубу» захотіла маловідома офшорна компанія «Україно-казахське спільне товариство «Транс-Юг», яку з ініціативи колишнього керівника «Укртранснафти» Олександра Тодійчука було призначено оператором славнозвісного експерименту з прокачування легкої нафти до Європи нафтопроводом «Дружба».
Проштовхування концесії нафтопроводу «Одеса–Броди» з одночасним введеням до складу концесіонерів новітнього транспортера нафти в особі «Транс-Югу», ймовірно, речі взаємопов’язані. Керівництво експериментом – перший крок до закріплення контролю «Транс-Югу», а з ним і «донецької групи» над стратегічним об’єктом, яким є для України нафтопровід «Одеса–Броди».

Схоже, в цій справі зарано ставити крапку. За інформацією агентства «Українські новини», минулого тижня мали відбутися збори акціонерів ВАТ «Укртранснафта», де в порядку денному мав фігурувати пункт про передачу нафтопроводу «Одеса–Броди» в концесію. Як повідомив начальник служби із зв’язків з громадськістю та пресою ВАТ «Укртранснафта» Олег Кучук, збори не відбулися через заборону Голосіївського районного суду міста Києва, який визнав «призначення зборів акціонерів нелегітимним у зв’язку з порушеннями в процесі підготовки зборів».

«Труба» завдовжки 674 кілометри порожня вже третій рік. А невидимі війни за неї тривають. Серйозні війни…

Ігор ЙОСИПЕНКО


До речі. Надійшло повідомлення, що білоруський концерн «Білнафтохім» запропонував міністерству сполучень Латвії і АТ Ventspils nafta побудувати продовження нафтопроводу «Одеса – Броди» до Вентспілса.