«Пропорційка» – прогрес чи розрахунок?

Новий закон про місцеві вибори обговорювали на засіданні Ради Конгресу місцевих та регіональних влад України.

Цей документ, як відомо, був компромісом для проходження конституційної реформи і його писали, як не раз зазначалося, «з коліна». Співголова конгресу Віктор Слиш обурювався, що закон було прийнято без урахування оцінки тих, кому його доведеться виконувати. 74 відсотки муніципалів становлять консервативну групу. Вони переконані, що попередній закон задовольняв потреби місцевого самоврядування. Пропорційна ж система виборів нівелюватиме інтереси громади, оскільки протистояння між різними рівнями влади посилиться. Ліберальна група прогнозує, що багато проблем, навпаки, зникне, коли до районних і обласних рад обиратимуть представників держадміністрацій і бізнесових структур. Найпалкіше за новий закон ратують члени комуністичної та соціалістичної партій, зацікавлені в розгалуженні партійної системи на місцях.

Усі троє співголів Конгресу вважають, що до пропорційної системи місцевих виборів Україна ще не готова. Віктор Тихонов узагалі назвав це злочином проти місцевого самоврядування, оскільки «без тиску через Київ не можна буде вирішити жодного питання». «Набуття законом чинності призведе до того, що в місцевих радах буде не до господарських питань. Усе зводитиметься до політичних баталій», – прогнозує Віктор Тихонов. Інший співголова Віктор Слиш зазначив, що він підтримує «пропорційку» аж до рівня села і селища, однак за умови, що партії будуть реальні, а не створені під конкретного лідера. Такої ж думки й Олександр Омельченко: «Кожен голова облдержадміністрації зареєструє свою партію і під тиском її проведе. Мета нового закону – зберегти при владі чинний режим». Київський міський голова зауважив, що і в парламентській більшості, і в опозиції вже хочуть переглянути щойно прийнятий закон і цілком можливо, що його переголосують зі змінами.

Секретар комітету Верховної Ради з питань державного будівництва та місцевого самоврядування Борис Беспалий зайняв щодо цих суперечок філософську позицію. Він стверджує, що річ, наразі, не в змісті документа, а в тому, чи буде він виконуватися. Профільний парламентський комітет обурений тим, що рішення приймали без урахування позиції громадськості. Борис Беспалий вважає, що варто звернутися до Конституційного суду із запитом, чи не суперечить цей документ Основному Законові. Це можуть зробити Президент, Кабмін чи сорок п’ять народних депутатів.

Стосовно того, як такі проблеми вирішуються в інших європейських країнах, виконавчий директор АМУ Мирослав Пітцик повідомив, що є тенденція до послаблення партійного впливу на життя суспільства. Думку про неприйнятність пропорційних виборів на місцевому рівні він підтвердив тим, що жодне місто не погодилося провести такого експерименту. Керівники асоціацій органів місцевого самоврядування одностайні в тому, що боротьба за місцеву владу на партійному рівні призведе до поширення «мукачівського синдрому» по всій державі.