Загадкові новини

Результати моніторингу політичних новин представили Асоціація української преси (АУП) спільно з Інститутом соціології НАН України, а також асоціація «Спільний простір» із комітетом «Рівність можливостей».

Методи дослідження у цих організацій різні. Перші дві моніторять українські телеканали в перший повний тиждень щомісяця, а «Спільний простір» і «Рівність можливостей» фокусують увагу на висвітленні діяльності ймовірних кандидатів у президенти у всіх видах ЗМІ усіх регіонів України. Однак результати майже збігаються.

Президент АУП Валерій Іванов охарактеризував березень як сірий місяць, оскільки вітчизняний телепростір менше уваги приділяв політичним новинам. Експерти дійшли висновку, що кожна п’ята новина подається без посилання на джерело інформації. Серед інших недоліків – однобокість викладу. Найменш «старанним» у цьому виявився канал СТБ. Щодо тональності дискусійних проблем, експерти констатують посилення іронії і передбачають, що ця тенденція посилюватиметься з наближенням виборів.

Лідером у політичних новинах залишається Президент: інформація про нього звучить у кожному четвертому повідомленні про Україну. Експерт Інституту соціології Сергій Макеєв висунув кілька припущень, чому це так. Найкумедніше полягало в тому, що медіа вирішили «тепло провести» гаранта Конституції. Друге обґрунтовує популярність Президента тим, що, мовляв, він найкращий і тому варто обрати його ще раз. Найреалістичніше ж виглядає картина, за якою медійники хочуть утвердити в свідомості ідею про спадкоємність влади: успішний глава держави має передати «булаву» своєму наступникові.

Три чверті новинного потоку стосуються політичних інститутів, значно менша увага приділяється персоналіям та партіям. Прийняття закону щодо пропорційних виборів спричинило зниження уваги до коаліцій. Водночас Компартія і фракція «Наша Україна» стали порівняно з лютим удвічі популярнішими, ситуація стосовно інших партій та фракцій не змінилася, і тільки БЮТ посилила імідж «суб’єкта нон-грата» для українського телебачення. При цьому «НУ» оцінюється найкритичніше, а комуністів представляють позитивно – як гравця в команді СДПУ(о), Соцпартії та більшості в цілому. Щодо прем’єр-міністра експерти відзначили зменшення уваги до Віктора Януковича, й частки синхрону в березневих новинах.

Стосовно «П’ятого каналу», експерти пояснили, що досліджували його тільки протягом останнього місяця, тому не могли долучити матеріали. А шкода: картина могла б істотно змінитися.

Голова комітету «Рівність можливостей» Олександр Чекмишев повідомив, що регіональні ЗМІ в березні висвітлювали діяльність імовірних кандидатів у президенти значно активнівше, ніж загальнонаціональні. «Більшість медіа, схоже, повірили в небажання Леоніда Кучми балотуватися на третій термін. Його діяльність продовжують висвітлювати, швидше, за інерцією: що зробив, куди поїхав. Що ж до двох Вікторів, новини подаються в контексті їхнього лідерського потенціалу», – пояснив Олександр Чекмишев. Про початок передвиборної кампанії в регіонах, на думку експертів, свідчить і поява політичної реклами у ЗМІ. Крім того, ймовірні кандидати збільшують активність на території опонента: Янукович на заході, а Ющенко на сході.
Експерти підсумували, що в українських ЗМІ зберігається традиція читати між рядків, а пересічний громадянин не може сформувати власну думку і прийняти осмислене рішення на основі отриманої інформації. Сергій Макеєв зазначив, що вітчизняний телепростір стає все більш схожим на російський, де існує два офіційні телеканали. До таких він зараховує «УТ-1» та «1+1». До речі, на прес-конференції не було жодного телевізійника. Організатори припустили, що на їхньому запрошенні, певно, поставили гриф «ігнорувати».