Чистий четвер

Найважливішим днем передвеликоднього, Білого тижня є четвер, який зветься чистим, світлим, великим, страстним або живним. Це день весняного очищення.

Існує повір’я, що в Чистий четвер, до схід сонця ворон (або крук) носить із гнізда своїх дітей купати в річці. Хто скупається раніше від воронячих дітей, той буде здоровий протягом цілого року. Отож хворі люди, бувало, купалися вночі, щоб очиститися від хвороби. Викупавшись, хворий набирав зі свого купелю відро води, ніс її на перехресну дорогу і виливав – «щоб там усе лихо зоставалося». Обережні люди вранці цього дня з хати не виходили, а як були в дорозі, то обминали перехрестя – «щоб хвороба не вчепилася». У Чистий четвер стрижуть дітей – «щоб волосся не лізло та щоб голова не боліла».

У четвер увечері в церкві відправляються «Страсті». Колись у наших селах, та й по містах, люди намагалися зберігати урочистий спокій і дотримуватися тиші під час читання в церкві Євангелії. Стоячи в церкві в цей час, не можна куняти, бо «нечиста сила занесе в пекло». Люди, повертаючись із церкви, намагалися донести додому «страсну» свічку так, щоб вона не погасла. Для цього робили спеціальні ліхтарі з кольорового паперу або фарбованого скла.

Страсна свічка в народному віруванні мала велику магічну силу. Вірили, що вона у скрутний час стає людям у пригоді: її запалювали перед образами, коли на мешканців дому нападав страх. Під час великої грози запалювали її, «щоб грім хати не спалив». Тому страсна свічка ще називалася «громичною» або «громицею». Запалювали цю свічку і при тяжкій недузі людей або худоби, і під час тяжких пологів; давали її і в руки вмираючому. Пасічники з цією свічкою ходили до бджільника.

Колись наші селяни в Чистий четвер кололи кабанів, бо на великодньому столі має бути шинка й ковбаса. А що цей четвер «чистий», то «як заколоти кабана цього дня, сало буде чисте». Крім кабана, різали ще й поросятко, бо за старим звичаєм в Україні, разом з паскою, в церкві святили й печене порося з корінцем хрону в зубах. На Великдень їдять хрін з м’ясом – «щоб міцнішим бути».