Як наші літаки опинилися в Еміратах

…Усе почалося зі звернення тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань кризового стану вітчизняної авіації. Утім, і правоохоронці на той час уже мали свої напрацювання щодо цього. Міліціонери встановили, що в травні 2000 року на основі договору між КП «Білоцерківський вантажний авіаційний комплекс» «БВАК» і Державною компанією «Укрспецекспорт» ТОВ «BOTIR AVIA» з Киргизії реалізовано два літаки «Іл-76 МД». Судна, що належали територіальній громаді Білої Церкви, було продано відповідно за 160200 й 135500 доларів США.

А за висновком фахівців Київського науково-дослідного інституту судових експертиз, мінімальна ринкова вартість одного «Іл-76 МД» становить аж 1 мільйон 250 тисяч доларів! Ще ніхто в країнах СНД не продавав подібні літаки такого типу за таку низьку ціну.

Змова

…Крім усього, у ході цієї операції з боку посадових осіб «БВАК» й виконавчого комітету Білоцерківської міської ради допущено грубі порушення законодавства України. Не відбувся аукціон чи інший подібний конкурс із продажу літаків; фонд комунального майна міста Біла Церква, що є органом приватизації, у процесі відчуження літаків участі не брав. До того ж, керівник цього фонду не затвердив акт оцінки виставленої на продаж техніки.

З уваги на наведені факти слідче управління міліції Київщини порушило кримінальну справу по ознаках ст. 233 ч.2 КК України – «Незаконна приватизація державного, комунального майна» у великих розмірах за попередньою змовою групи осіб. За це передбачено позбавлення волі на термін від 5 до 12 років та конфіскацію майна.

Для документування злочинної діяльності, встановлення інших фактів зловживань, накладень арештів на майно, затримання підозрюваних та оперативного супроводу цієї кримінальної справи з числа кращих співробітників УДСБЕЗ обласного Главку міліції створено спеціальну слідчо-оперативну групу.

«Музику» замовили киргизи

– Колись на базі Білоцерківського авіаремонтного заводу, що обслуговував військові літаки, було створено два підприємства, – розповідає старший оперуповноважений УДСБЕЗ Київської області Олексій Гнатюк. – Одне з них – «БВАК» – цілком збиткове, йому перейшли всі попередні борги заводу і його активи. На баланс підприємства передали і два літаки «Іл-76 МД». Потім з’являється розпорядження сесії міськради про їхній продаж згідно з чинним законодавством. Одна із нині підозрюваних посадових осіб знаходить без усілякого конкурсу покупця. Фактично, під «патронатом» цієї особи це комунальне підприємство реалізовує авіаційну техніку через «Укрспецекспорт», що виступає тут як комісіонер, завдання якого – правильно оформити міжнародну торговельну угоду.

Основним продавцем «Ілів», яких навіть не встигли поставити на облік як комунальне майно, мав бути Фонд комунального майна міста Біла Церква, оскільки згідно з постановою Кабміну весь цей авіаремонтний комплекс із шістьма літаками передали новоствореному КП «БВАК», тобто до міської власності. Але фонд від процесу переділу техніки практично відсторонили. Цікаво, що сама урядова постанова – прецедент, що не мав ні до того, ні після собі подібних в Україні.

– Із шести літаків було продано п’ять (зокрема й два «Іл-76 МД»), один не підлягав ремонту й відновленню, тож його розрізали на металобрухт, – продовжує Олексій Іванович. – Двигуни з останнього зняли і, як і всю іншу техніку, реалізували уже відомій нам киргизькій компанії «BOTIR AVIA». Три транспортних літаки «пішли» до Киргизії дещо раніше, тож ми нічого не встигли вдіяти, аби запобігти вивозу, повноцінно усе задокументувати. За оперативною інформацією, ці судна нині експлуатуються в Арабських Еміратах і приносять новим господарям непогані прибутки. За один «підйом» «Іл-76 МД» може заробити набагато більше, ніж за нього виклали покупці з «BOTIR AVIA»! До речі, продавали за такими цінами не через незнання реальної вартості техніки, а за вимогою киргизької компанії, яка, очевидно, і «замовила музику».

У «БВАКу» вигідний бізнес

Прикметно, що правоохоронці допоки не можуть розшукати експертну установу, що дала висновок, котрий дозволив за безцінь привласнити українські літаки. Можливо, що подібної «авторитетної контори» не існувало взагалі й наявні в ділків акти – фальшивка. По трьох раніше проданих літаках така оцінка проводилася трьома зовсім різними фірмами з гучними назвами...
До речі, місцеві борці з економічною злочинністю розслідують ще одну, порушену напередодні, кримінальну справу, також пов’язану з КП «БВАК». Йдеться про факт незаконного одержання свідоцтва про право власності на приміщення одного з цехів колишнього авіаремонтного заводу загальною площею близько 24000 кв. м, що за попередніми оцінками завдало збитків на майже 500000 гривень. Однак експертиза ще триває.


ЦГЗ ГУ МВС України в Київській області